"... כִּי-לִי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, עֲבָדִים--עֲבָדַי הֵם, אֲשֶׁר-הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם..." ויקרא כ"ה
תלמוד בבלי, בבא מציעא, י – ע"א
בדיני עבד עברי אוסר האל על אדם מישראל למכור את עצמו לעבדות מעבר לפרק המקסימלי של 7 שנים. מי שבכל זאת מוחל על חירותו – אזנו נרצעת אל הקיר
האוזן ששמעה 'כי לי בני ישראל עבדים'
אלוהים דורש את הכנעתנו . זו מחשבה לא קלה עבור אדם חילוני. עם זאת בתוך עבדות זו לאל טמונה העמדה הרדיקלית הבאה:
מכיוון שאני עבד לאל- אין אני עבד לאף אחד אחר
לא לבוס ולא למשפחה לא ללאום ולא לקריירה
כמו ששרה אתי אנקרי- עבד ה' הוא לבדו חופשי
מכיוון שהאל הוא בוס נסתר שאינו מתגלה בחיי היומיום בדרישות מפורשות, הרי החיים כעבדו מזמנים לנו הזדמנות לחירות גדולה.
האל הוא ,,בוס נסתר" רק לאדם חילוני, שבעצם אין לו ענין כלל באל. לאדם דתי שעבורו יש לאל משמעות האל בהחלט מתגלה בחיי היומיום בדרישות מפורשות, הרי אלה המצוות היומיומיות החלות על כל אדם דתי
השבמחקכיוון שאנו מדברים על האל העברי כפי שמופיע במקרא וביהדות הרבנית ולא על האל הקוסמופוליטי הכללי (מה שחילונים מכנים בשם "כח עליון") או האל של הפילוסופים, הרי שלהיות עבד האל, משמעותו דווקא אינסוף דרישות וכללים, מצוות הגיוניות אך גם חוקים שרירותיים המלווים את האדם מרגע קומו בבוקר ועד לכתו לישון. כך שקשה לי קצת לקבל את הפרשנות המוצעת.
השבמחקכי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים "תחת שלש רגזה ארץ ותחת ארבע לא תוכל שאת, תחת עבד כי ימלוך ונבל כי ישבע לחם תחת שנואה כי תבעל ושפחה כי תירש גבירתה", מובא בישעיה "אכן אתה אל מסתתר" וכלשון הפיוט אל מסתתר בשפריר חביון השכל הנעלם מכל רעיון
השבמחקשמעון טל רז
קרית טבעון